DUURZAAM MOUNTAINBIKEN

Omdat we zuinig zijn op onze aarde

Ons streven; CO2 neutrale clinics en reizen

Mountainbiken is verbonden met de natuur. Paden gevormd door de tijd en de elementen vormen vaak de beste uitdaging. In onze reizen zoeken we de mooiste plekken op. Bergen, bossen, uitgestrekte heide en ongerepte natuur. We zijn afhankelijk van het weer en klimaat. Het moet niet te nat, te koud of te warm zijn.

De gevolgen van de klimaatverandering worden steeds zichtbaarder. Ook voor ons. De beste reismomenten verschuiven, het weer wordt onvoorspelbaarder, de natuur verandert. Eén van de grootste veroorzakers is de uitstoot van broeikasgassen. Door het maken van reizen draag je hieraan bij. Het vliegtuig is voor onze reizen verreweg de grootste boosdoener, op de voet gevolgd door de auto.

Misschien is het maar een druppel op een gloeiende plaat, maar wij willen dit veranderen. In de toekomst bieden wij met trots de mooiste reizen en beste clinics aan zonder aandeel te hebben in klimaatverandering. Een moedig streven, een grote uitdaging. Maar uitdagingen zijn juist wat mountainbiken zo leuk maakt.

De komende jaren gaan wij ons inzetten om onze CO2 uitstoot terug te dringen tot 0. We willen de natuur nog lang kunnen gebruiken, niet verbruiken. We wachten niet af tot er oplossingen zijn, we creëren ze zelf. Hoe? Je leest er hier alles over.

Zo zetten wij ons in

Een alternatief voor vliegen

De grootste winst in het terugdringen van CO2-uitstoot is voor ons te behalen in het verminderen van het vliegen van deelnemers. We zoeken voor bestaande reizen naar alternatieven, zoals de trein. Sommige bestemmingen zijn op den duur niet meer verantwoord, bijvoorbeeld omdat er geen groene optie is. Die zullen de komende jaren vervangen worden door nieuwe locaties die goed bereikbaar zijn per trein.

Het beste alternatief voor een 'vervuilende' reis is geen reis. Het is makkelijk gezegd, maar er zit wel een bron van inspiratie in. Dichterbij huis zijn geweldige bestemmingen waarbij de reis veel minder belastend is. Wij kennen als geen ander de beste plekjes, ook in de buurt. Voor echt Enduro rijden kun je ook terecht in de Ardennen, om maar wat te noemen.

Bij iedere reis geven we je het groene alternatief. We rekenen je ook voor wat hier gemiddeld genomen de besparing in CO2-uitstoot van is. We belonen de groene keuze met korting. Het is ons namelijk echt iets waard om die CO2-uitstoot terug te dringen.

Bewuste bedrijfsvoering

Het zit soms in de kleine dingen die het verschil kunnen maken. Tijdens onze reizen en clinics en in onze webshop proberen we bewuste keuzes te maken. Kartonnen bekers, afvalscheiden, papieren tape voor onze pakketjes, het zijn kleine voorbeelden. We recyclen al het verpakkingsmateriaal wat wij ontvangen om onze pakketjes mee in te pakken. Geen mooi logo van ons op de doos dus.

Een paar jaar geleden zijn we gestopt met het maken van flyers. Lastig, want het was een goed marketingmiddel. Ook zorgen we dat jij nooit iets hoeft te printen voor onze reizen of clinics. Alles kan digitaal. We proberen ook in onze eigen administratie zo min mogelijk te printen en zoveel mogelijk digitaal te doen.

Onze huurmountainbikes vervangen we nog maar eens in de 4 jaar. Dit was vroeger jaarlijks. Door langer door te rijden, kopen we minder nieuwe mountainbikes in. We kijken bewust naar wat we kopen, naar hoe lang het mee kan gaan en waar het van gemaakt is. We proberen zoveel mogelijk samen te werken met groene producenten, zoals Endura.

Groene energie

Geen gebruik meer maken van fossiele brandstoffen, hoe mooi zou dat zijn. Ons kantoor draait al op 100% groene energie. De komende jaren willen we dit uitbreiden met energie van onze eigen zonnepanelen. Die gaan we hard nodig hebben om ook groen te kunnen rijden. Zodra het mogelijk is, willen we de bus van Mountainbike Challenge vervangen door een elektrische variant. De ontwikkelingen gaan hard, het is een kwestie van tijd voordat er een bus op de markt komt die voldoende range heeft. Ook dan zullen we dingen moeten aanpassen, zoals bestemmingen en reisschema. Het is een investering die we graag doen.

Het is nu nog een stap te ver, maar in de toekomst zullen we accommodaties gaan uitkiezen op duurzaamheid. Hotels die groene energie gebruiken, B&B's die op zonnepanelen draaien. We kunnen niet alles in één keer veranderen. Het zijn veel kleine stapjes, waarbij we soms nog afhankelijk zijn van het aanbod.

De eerste stap is inzichtelijk maken en bewustwording van wat we doen. Die stap is gezet. Stap voor stap gaan we verder naar CO2 neutraal.

De footprint van onze reizen

Hoe we de uitstoot berekenen

We hebben van iedere reis een berekening gemaakt van de CO2-uitstoot. Het is een benadering gemaakt volgens rekenmodellen. Het is bedoeld om je een indruk te geven en je bewust te maken van de footprint. Het is nooit exact en kan iedere reis anders zijn.

De CO2-uitstoot die vrijkomt bij een reis is afhankelijk van veel factoren, zoals de reis die wij maken, de reis die de deelnemer maakt, het vervoer ter plaatste en het gebruik van liften of uplift. Ook is er nog de uitstoot van de accommodatie, restaurants en wat nog meer. Het gaat te ver alles hierin op te nemen. Voor het berekenen van de CO2-uitstoot van een reis hebben we enkel het effect van transport berekend.

We rekenen met gemiddelden weergegeven in een coëfficient. Bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van een vlucht is een gemiddelde per passagier voor een gemiddeld vliegtuig wanneer deze vol is. De CO2-uitstoot wordt berekend door deze coëfficient te vermenigvuldigen met het aantal kilometers. Voor de trein geldt hetzelfde, er wordt gerekend met een coëfficient die staat voor één passagier in een gemiddelde trein per kilometer. Het lastige van deze coëfficienten is dat ze uitgaan van een bepaald aantal passagiers per vervoersmiddel. Dat maakt het een stuk minder nauwkeurig, maar geeft wel een indruk van de bijdrage.

Bij de auto wordt gerekend met een gemiddelde auto op benzine, per kilometer geteld vanuit Utrecht. De berekening van ons aandeel is een stuk precieser. We weten wat onze bus verbruikt met en zonder aanhanger. En we weten precies hoeveel kilometer we rijden per reis. Op basis van de CO2-uitstoot per liter diesel kunnen we redelijk goed berekenen wat de totale CO2-uitstoot is.

Wil je weten wat de uitstoot per reis is en de reizen onderling vergelijken? Kijk dan hier.

De cijfers en de bronnen

De coëfficienten die wij gebruikt hebben voor onze berekening staan hieronder weergegeven. Doordat we zoveel mogelijk gebruik hebben gemaakt van dezelfde rekenmodellen, zijn de uitkomsten onderling goed te vergelijken. Maar nogmaals, het blijft een benadering om jou een indruk te geven.

Vliegtuig (in kg/km per passagier):

  • Vliegtuig Europees: 0,200

Trein (in kg/km per passagier):

  • Nederland (100% groen): 0
  • België (50% groen): 0,031
  • Frankrijk (90% groen): 0,006
  • Duitsland hsl (100% groen): 0
  • Oostenrijk (100% groen): 0
  • Spanje (21% groen): 0,048
  • Engeland (0% groen): 0,061
  • Schotland (diesel): 0,081

Overig (in kg/km per passagier):

  • Veerboot: 0,132
  • Bus: 0,149

Auto en taxi (in kg/km per rit):

  • Auto (benzine, 1 op 16): 0,363
  • Taxi 8 pers. (1 op 10): 0,333
  • Taxi 16 pers. (1 op 8): 0,409

Onze bus (in kg/km per rit):

  • Zonder aanhanger (1 op 11): 0,290
  • Met aanhanger (1 op 10): 0,320
  • Uplift met aanhanger (1 op 8): 0,410
Bij het berekenen van autoritten van deelnemers hebben we gerekend met 1 persoon per auto. Bij taxi is er gerekend per taxi die benodigd is. We gaan er vanuit dat een deelnemer die vliegt met de trein naar het vliegveld reist.

Voor het berekenen van de uitstoot hebben we gebruik gemaakt van de CO2-calculator op klimaatplein.com. De getallen met betrekking tot de trein en hun uitstoot zijn gebasseerd op cijfers van de Rijksoverheid. De coëfficient van de veerboot op basis van informatie van Defra.gov.uk.

Zo kun je ons bereiken

  • MOUNTAINBIKE CHALLENGE

  • Gommelsestraat 16A
    5074 PC Biezenmortel
  • +31(0)624921038
    info@mountainbikechallenge.nl