Hoe we de uitstoot berekenen
We hebben van iedere reis een berekening gemaakt van de CO2-uitstoot. Het is een benadering gemaakt volgens rekenmodellen. Het is bedoeld om je een indruk te geven en je bewust te maken van de footprint. Het is nooit exact en kan iedere reis anders zijn.
De CO2-uitstoot die vrijkomt bij een reis is afhankelijk van veel factoren, zoals de reis die wij maken, de reis die de deelnemer maakt, het vervoer ter plaatste en het gebruik van liften of uplift. Ook is er nog de uitstoot van de accommodatie, restaurants en wat nog meer. Het gaat te ver alles hierin op te nemen. Voor het berekenen van de CO2-uitstoot van een reis hebben we enkel het effect van transport berekend.
We rekenen met gemiddelden weergegeven in een coëfficient. Bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van een vlucht is een gemiddelde per passagier voor een gemiddeld vliegtuig wanneer deze vol is. De CO2-uitstoot wordt berekend door deze coëfficient te vermenigvuldigen met het aantal kilometers. Voor de trein geldt hetzelfde, er wordt gerekend met een coëfficient die staat voor één passagier in een gemiddelde trein per kilometer. Het lastige van deze coëfficienten is dat ze uitgaan van een bepaald aantal passagiers per vervoersmiddel. Dat maakt het een stuk minder nauwkeurig, maar geeft wel een indruk van de bijdrage.
Bij de auto wordt gerekend met een gemiddelde auto op benzine, per kilometer geteld vanuit Utrecht. De berekening van ons aandeel is een stuk precieser. We weten wat onze bus verbruikt met en zonder aanhanger. En we weten precies hoeveel kilometer we rijden per reis. Op basis van de CO2-uitstoot per liter diesel kunnen we redelijk goed berekenen wat de totale CO2-uitstoot is.
Wil je weten wat de uitstoot per reis is en de reizen onderling vergelijken? Kijk dan
hier.