FLATPEDAL OF KLIKPEDAAL?

De voors en tegens van flats en klikkers

To ride flat or not to ride flat, that is the question. Althans, die vraag zou jij je eigenlijk wel eens moeten stellen. Waar rijd je liever mee, flatspedals of klikpedalen? Maar wat zijn eigenlijk de verschillen? En waarom zou je met flatpedals of juist met klikpedalen rijden?

Om maar te beginnen met het grote verschil. Op flatpedals zitten jouw schoenen los, bij klikpedalen zit je vast. In Nederland rijdt het merendeel van de mountainbikers met klikpedalen. Waarschijnlijk omdat veel mountainbikers ook gewend zijn op de weg te rijden of daar gezien hebben dat het zo hoort. Ga je naar het buitenland, dan zie je al snel dat flatpedals daar juist veel gebruikt worden. Ik zal je alvast verklappen, wij zijn fan van flatpedals en raden je ook van harte aan ermee te gaan rijden. Maar waarom?

Bij een klikpedaal klik je met een speciaal schoenplaatje onder jouw schoen vast in het pedaal. Hierdoor kan je niet van je pedaal afschuiven of stuiteren. Een groot voordeel. Daarnaast kun je trekken aan het pedaal waardoor je een rondere trapbeweging kan maken. Met een klikpedaal zal waarschijnlijk de krachtoverbrenging groter zijn. Hierdoor kan je efficiënter met jouw energie omgaan. Ideaal toch? Dus toch rijden met klikpedalen?
Een flatpedal (links) heeft een groot platform waar de voet op steunt. Een klikpedaal (rechts) maakt enkel contact met het schoenplaatje en een klein stukje schoen eromheen.
"To ride flat or not to ride flat, that is the question."
Nee, want er zit ook een nadeel aan. Juist omdat je er niet af kan glijden, wordt je ook niet gemotiveerd om het gewicht op jouw pedalen te zetten. Het merendeel van jouw gewicht zou eigenlijk via de pedalen moeten worden overgebracht op de fiets. Wanneer je staat op de pedalen is dat duidelijk, maar ook bij trappen zou dit het geval moeten zijn. Als het ware druk je de pedalen de hele tijd naar de grond toe. Hiermee creëer je druk op de wielen en dat geeft dan weer grip. En daar zit het probleem van de klikkers, je krijgt er lui voetenwerk van.

Het gevolg? Minder grip of een zenuwachtige fiets. Wanneer jij je voeten niet gebruikt om het gewicht naartoe te brengen, dan zullen het jouw handen of billen zijn. Leun je teveel op het stuur, dan zijn pijnlijke polsen of ellebogen het gevolg. Daarnaast wordt de voorkant van de mountainbike onvoorspelbaar en gaat zo af en toe uit zichzelf stuurbewegingen maken omdat hier teveel gewicht op zit. Pijnlijke billen zijn het natuurlijke gevolg van teveel gewicht op het zadel brengen. Bij het rijden zul je het gevoel hebben dat de fiets heel zwabberig is. Dat komt omdat je het zwaartepunt van de fiets hoog hebt gelegd, namelijk op het zadel.

Met flatpedals zal dit totaal anders zijn. Leun je dan teveel op je handen of zit je teveel op je billen, dan zal je snel je pedalen of je hele fiets kwijt zijn. Je moet gewicht naar je voeten brengen en druk uitoefenen op de pedalen, anders glij je van de pedalen af. En juist die noodzaak om de pedalen onder jouw voeten te houden, zorgt ervoor dat je iets doet wat in de basis van het mountainbiken zo belangrijk is: druk geven op de pedalen.
Met flats word je dus gedwongen een bepaalde techniek toe te passen die je hard nodig hebt. En met flats kun je een bepaalde techniek niet toepassen die nooit goed is; trekken aan de pedalen. Valkuil nummer 1 voor het rijden met klikkers; trekken aan de pedalen. Wil je goed leren jumpen, doe dat met flats. Wil je goed leren bunny-hoppen, doe dat met flats. Wil je goed leren nose-wheelies rijden, doe dat met flats. Waarom? Omdat die bewegingen allemaal beginnen met een push en nooit met een pull. Met flats kun je niet trekken en dus kan je ook niet in die valkuil stappen.

Dan nog een laatste opmerking in ons betoog om jou over te laten stappen naar de flats. Denk je nu bij jezelf dat klikkers gewoon veel lekkerder en makkelijker rijden? Of is jouw mening dat je niet kunt rijden met flats? Dan moet je zeker overstappen. De reden dat jij ze niet fijn vindt is hoogstwaarschijnlijk dat je het gevoel hebt geen controle over de fiets te hebben en juist stabiliteit haalt uit het vastzitten. En dat is een direct gevolg van een niet goed ontwikkelt voetenwerk. Ja, stap je over naar flats dan heb je het gevoel dat je opnieuw moet beginnen. En ja, dat is balen want ineens lukt niet iedere klim meer en ben je bij de eerste wortel je pedalen kwijt. Maar oefening baart kunst en je krijgt gratis feedback van jouw fiets. Iedere keer als dit gebeurt had je dus niet genoeg druk op de pedalen. Wanneer het dan wel lukt met de flats, dan lukt het honderd keer beter met kliks dan je ooit hebt gekund!

Heb ik je overtuigd? Tof, maar let op. Er zijn veel verschillende flatpedals en niet allemaal werken ze even goed. Wat je absoluut wilt is een pedaal met metalen pinnen. Plastic pinnen bieden onvoldoende grip en slijten heel hard af. Ook wil je een pedaal met pinnen rondom. En kies een pedaal wat bij jouw schoenmaat past. Je hebt ze in verschillende maten en het ene merk is groter dan het andere. Wij zijn fan van het merk DMR. Hiervan staan twee types in onze webshop die beide super goed zijn.
Voor bepaalde technieken zijn flats gewoon een must. Zoals onze instructeur Ralph hier demonstreert met een "no footer wheelie".
"Wil je zo hard mogelijk, dan zijn kliks de betere keuze. Wil je echter zo goed mogelijk leren mountainbiken, rij dan juist met flats!"
Op flatpedals rijd je met speciale schoenen. Merken als Five Ten, Leatt en Ride Concepts maken schoenen voor flatpedals. Deze zijn voorzien van een zool die soepel genoeg is om vast te haken in de pinnen, maar stevig genoeg om jaren mee te gaan. Sportschoenen kunnen ook, maar houd er rekening mee dat de zachte zool binnen een paar maanden opgegeten is door het pedaal. Probeer niet te rijden met schoenen die je voor de klikpedalen gebruikt, je hebt geen grip omdat de zool te hard is. Je zult van het pedaal afglijden hoe goed je ook druk op de voeten uitoefent.

Mensen die al met flats rijden doen dat vaak met de reden om niet vast te willen zitten. Misschien omdat je het eng vindt om vast te zitten, snel een voet aan de grond wil kunnen zetten of omdat je technieken uitvoert waarbij het een must is snel los te kunnen komen (denk aan wheelie of jumps). Een goede reden. Sterker nog, wij kunnen maar weinig redenen bedenken waarom je met kliks zou MOETEN rijden. Iets wat we vaak horen, een soort van verontschuldiging dat er nog flats op de fiets zitten en “ja, ik weet het, ik moet overstappen” als verklarende tekst erbij. Niet nodig. Rij met het pedaal wat jij fijn vindt, maar bedenk het volgende. Wil je zo hard mogelijk, dan zijn kliks de betere keuze. Wil je echter zo goed mogelijk leren mountainbiken, rij dan juist met flats!

Zo kun je ons bereiken

  • MOUNTAINBIKE CHALLENGE

  • Gommelsestraat 16A
    5074 PC Biezenmortel
  • +31(0)624921038
    info@mountainbikechallenge.nl